Vito Acconci är en konstnär som är mest känd som designer, landskapsarkitekt, performanceartist och intsallationsartist.
Ett exempel på ett välkänd verk av Vito Acconci är Walkways Through the Wall som går att se på Midwest Airlines Center i Milwaukee, Wisconsin (USA). Skulpturen Walkways Through the Wall sträcker sig från utsidan av byggnaden till insidan och består av terracottafärgad betong. Sittplatser för besökare är integrerade i skulpturen.
Bakgrund
Vito Hannibal Acconci föddes den 24 januari 1940 och växte upp i stadsdelen The Bronx i New York, USA. Han gick i romersk-katolsk grundskola, high school och college. Det college han studerade vid var College of the Holy Cross i Worcester, Massachusetts. College of t he Holy Cross är ett lärosäte för liberal arts och är det äldsta college grundat av Jesuiter i New England. Efter att ha tagit en BA i litteratur vid College of the Holy Cross år 1962 gick Acconci vidare till University of Iowa där han erhöll en MFA i litteratur och poesi.
1960-talet och 1970-talet
Vito Acconci inledde sin konstnärliga karriär på 1960-talet, men var till en början inriktad på poesi. I slutet av decenniet var han redaktör för 0 TO 9 tillsammans med Bernadette Mayer, och började samtidigt inrikta sig mer på videokonst och performance än på poesi i den egna konstutövningen. Acconci använde sin kropp som tema i videor, fotografier och performance-föreställningar. Hans videor handlade ofta om konfrontation.
Ett exempel på en installation/performance från det tidiga 1970-talet är Seebed, där Acconci låg dold under en bred ramp på Sonnabend Gallery i London och onanerade samtidigt som han berättade om de fantasier han hade om besökarna som gick ovanför honom. Hans röst sändes ut i ett högtalarsystem så att den kunde höras tydligt.
1980-talet
På 1980-talet gjorde Acconci huvudsakligen permanenta skulpturer och installationer. Två exempel på Acconci-verk från det tidiga 1980-talet är Instant House och Way Station I (Study Chamber). Way Station I (Study Chamber) visades på Middlebury College där Acconi var verksam. Verket blev oerhört kontroversiellt och till slut var det någon eller några som tuttade eld på det så att det brann ned och förstördes.
Under det sena 1980-talet inriktade sig Acconci huvudsakligen på att skapa möbler och prototyper av hus och trädgårdar. År 1988 grundade han Acconci Studio, som fokuserade på teoretisk design och byggnadskonst.
1990-talet
Ett exempel på ett Acconci-verk från 1990-talet är Dirt Wall som stod färdig år 1992. Dirt Wall är en vägg som startar utanför Arvada Center for the Arts and Humanities Sculpture Garden i Colorado (USA) och som fortsätter inomhus. Väggen reser sig från marknivå upp till en höjd av 24 feet, vilket motsvarar drygt 7,3 meter. Väggen består av glas och stål, och innehåller en blandning av vulkansten, olika sorters sand, röd dolomit och matjord som kan ses genom glaspanelerna.
2000-talet
År 2003 designade Vito Acconci en butik för United Bamboo i Tokyo, Japan. (United Bambo är ett klädmärke skapat av Thuy Pham och Miko Aoki.)
År 2003 var den österrikiska staden Graz europeisk kulturhuvudstad, och som en del av detta fick Acconci skapa ett konstverk i staden. Acconci skapade Murinsel, en flytande snäckskalsformad plattform i floden Mur. Plattformen är 47 meter lång och man kan nå den via de två gångbroar som går mellan flodstränderna och plattformen. I mitten av Murisel finns en amfiteater, och under en vriden rund kupa ligger ett kafé och en lekplats.
År 2008 gjorde Acconci installationen Lobby-for-the-Time-Being i den norra flygeln av Bronx Museum of the Arts i New York, USA. Installationen, som fyller flygelns lobby, består av materialet Corian, ett ytmaterial som vanligen används på bänkskivor i kök som men som Acconci har låtit forma till en lång, böljande vägg av gigantiska artificiella snöflingor.
2010-talet
År 2010 färdigställde Vito Acconci vatteninstallationen Waterfall Out & In i besöksavdelningen för Newton Creeek Wastewater Treatment Plant i Greenpoint, Brooklyn. En del av verket är utomhus och en annan del är inomhus.