Judy Malloy

Judy Malloy är en poet som är berömd för sitt arbete inom magisk realism, hypernarrativ poesi och informationskonst. Hon är en av pionjärerna vad gäller interaktivt fiktionsskrivande på internet med många olika deltagare, och har varit mycket aktiv på både The WELL och ArtsWire.

I skrivande stund undervisar Judy Malloy i ämnena elektronisk litteratur och poesi på sociala media vid Princeton University (USA). Hon är också värd för Art California Web, en sajt som drivs i samarbete med California Studies Association.

Bakgrund

Judith Ann Powers föddes i Boston, Massachusetts (USA) den 9 januari 1942. Hennes mamma var journalist och redaktör för en nyhetstidning, hennes pappa arbetade först som assisterande distriktsåklagare i två olika counties i Massachusetts, och sedan som Chief Assistant US Attorney for Massachusetts.

Judith Ann Powers brukade tillbringa somrarna i New Hampshire, Cape Cod och Berkshires. Bland hennes hobbys fanns skidåkning och tennis. Hon började intressera sig för bildkonst vid ung ålder och tyckte om att måla och teckna.

Judith Ann Powers utbildade sig vid Middlebury College i Vermont (USA) och tog en examen i litteratur. Därefter arbetade hon vid Library of Congress och reste också runt i Europa.

Under de följande åren arbetade hon som informationsspecialist hos Ball Brothers Research Corporation. Hon skötte deras tekniska bibliotek och lärde sig FORTRAN-programmering. Samtidigt skrev hon och skapade konst.

Konst

I början av 1970-talet flyttade Judy Malloy till San Francisco Bay Area och slog sig ned i Berkeley. Där genomförde hon installationer och performance art, och utvecklade också en serie konstböcker som inkorporerade icke-kronologiska berättelser som drevs av ord och bilder.

Judy Malloy uncleroger

År 1986 skrev och programmerade Judy Malloy ett av sina mest berömda verk, Uncle Roger, som visades på Art Com Electronic Network on the WELL. Uncle Roger är ett av de tidigaste exempel på ett hyperfiktionsprojekt med länkar som kan användas för att ta berättelsen i olika riktningar beroende på vilka val läsaren gör. Uncle Roger var en tredelad hypertextuell narrativ databas som använde sig av nyckelordssökningar (inklusive Boolean-operatörer).

År 1988 blev Judy Malloy koordinerande redaktör för Fine Art Forum (som ligger under förlaget Leonardo) och utvecklade där F. A. S. T. (Fine Art Science and Technology) för det digitala diskussionforumet Whole Earth ’Lectronic Link (The WELL).

År 1989 ställdes Malloys verk its name was Penelope ut på Richmond Art Center i Kaliformien (USA).

Exempel på tidiga Judy Malloy-projekt:

  • Artists Books (1977–1993)
  • Landscape Projects (1978–)
  • Installations (1979–1995)
  • Bad Thad (1980) Ilustrerad av Martha Alexande
  • Uncle Roger (1986–1987)
  • Bad Information (1986–1988)
  • OK Research, OK Genetic Engineering (1988)

1990-talet

Under perioden 1991-1993 var Judy Malloy redaktör för Leonardo Electronic News, och skapade i samband med detta Words on Works (WOW) Project för att lyfta fram konstnärer som arbetade i nya medium.

År 1993 publicerades its name was Penelope av Eastgate Systems. Förlaget Eastgate Systems är en av pionjärerna inom området hypertext och elektronisk litteratur, och ett av de mest kända förlagen för hypertextfiktion.

År 1993 var också det år då Malloy tackade ja till en plats som artist-in-residence hos XEROX PARC. Hos XEROX PARC utvecklade hon en nätbaserad berättelse vid namn Brown House Kitchen som skrevs in LambdaMOO.

1994 publicerade Eastgate Web Workshop Malloys verk l0ve0ne. Detta var den första publikationen någonsin från Eastgate Web Workshop. Samma år skapade Malloy en av de första sajterna för konst på internet: Making Art Online. Making Art Online är fortfarande uppe och drivs nu för tiden av Walker Art Center.

Arts Wire var ett program hos New York Foundation for the Arts (NYFA) som Judy Malloy varit delaktig i ända sedan det startades år 1993, och år 1996 blev hon redaktör för nättidningen Arts Wire Current. Hon fortsatte som redaktör för tidningen ända fram till mars 2004. (Tidningen hade vid det laget hunnit ändra namn till NYFA Current.)

Exempel på andra Judy Malloy-projekt som ägde rum under 1990-talet:

  • Forward Anywhere: Notes on an Exchange between Intersecting Lives Ett hypernarativt verk baserat på den elektroniska kommunikation som skickades mellan Judy Malloy och hypertextutvecklaren Cathy Marshall.
  • Closure Was Never a Goal in this PieceEn artikel som Malloy skrev ihop med Cathy Marshall och som publicerades i boken Wired Women.
  • YOU! (1991)Ett poesiprojekt online med många olika deltagare. Programmerat och producerat av Malloy.
  • Wasting Time, A Narrative Data Structure (1992)
  • name is scibe (1994)Hyperfikton skapad av Judy Malloy, Chris Abraham, Tim Collins, Tom Igoe, Anna Couey, Valerie Gardiner, Joseph Wilson och Doug Cohen
  • The Roar of Destiny Emanated From the Refrigerator (1995–1999)

2000-talet

År 2003 publicerades Women, Art & Technology av MIT Press, en bok som Judy Malloy var redaktör för. Women, Art & Technology är en dokumentation av kvinnliga konstnärers centrala roll i utvecklingen av nya media. Boken tar kronologiskt upp kvinnors inflytande i fältet och inkluderar också vetenskapliga artiklar skrivna av kvinnor aktiva i skärningspunkten mellan konst och teknik.

Exempel på andra Judy Malloy-projekt som ägde rum under 1990-talet:

  • Dorothy Abrona McCrae (2000)
  • Interlude — Dorothy and Sid (2001)
  • A Party At Silver Beach (2002)
  • Afterwards (2003)
  • Uncle Roger utkom i en reviderad upplaga (2003)
  • Revelations of Secret Surveillance (2004–2007)
  • Concerto for Narrative Data (2005–2006, 2008)
  • The Wedding Celebration of Gunter and Gwen (2006–2007)
  • Where every luminous landscape (2008)

2010-talet

Under 2010-talet har Judy Malloy bland annat arbetat med att färdigställa andra delen av sin triologi för poesi i nya media. (Den första delen är Where every luminous landscape från år 2008.) Andra delen i triologin heter Paths of Memory and Painting och hade premiär år 2010.

Exempel på museum, festivaler och annat som har ställt ut verk av Judy Malloy

    • São Paulo Art Biennial (Brasilien)
    • E-Poetry Festival, Barcelona (Spanien)
    • Electronic Literature Conference
    • Boston Cyberarts Festival (USA)
    • Finger Lakes Environmental Film Festival (USA)
    • San Francisco Art Institute (USA)
    • Tisch School of the Arts vid New York University (USA)
    • Los Angeles Institute for Contemporary Art (USA)
    • Walker Art Center (USA)
    • Berkeley Art Center (USA)
    • Istanbul Contemporary Art Museum (Turkiet)
    • Hellenic American Union in Athens (Grekland)
    • Houston Center for Photography (USA)
    • Richmond Art Center (USA)
    • San Antonio Art Institute (USA)
    • The Future of Writing, University of California, Irvine (USA)
    • A Space, Toronto (Kanada)
    • National Library of Madrid (Spanien)
    • Eastgate Systems
    • E. P. Dutton
    • Tanam Press
    • Seal Press
    • MIT Press
    • The Iowa Review Web
    • Blue Moon Review